Starka kvinnor - Farligt?

 
 
Jag sitter och funderar på det här med oss starka kvinnor som faktiskt kan ta hand om sig själva(Nej jag menar inte fysisk styrka utan mentalt stark)
Vad är det med just mental styrka som får Män att springa med svansen mellan benen?
 
För att vi har en egen talan?
För att vi faktiskt inte bryr oss om du ringer dagen efter eller ej?
För att vi kan hylla andra kvinnor och inte se ner på dem?
För att vi har en stor aptit på livet?(räkna även in mat i denna fråga)
Eller är det så enkelt för att vi KAN spika upp en tavla utan att slå oss på tummen?

I dagens läge så får vi kvinnor faktiskt ha en egen talan, en egen röst och en egen vilja men samtidigt hör man om så mycket som säger emot den bilder också, det är både läskigt och spännande på samma gång vilket gör det så otroligt intressant att faktiskt få vara en del utav allt dethär. 
Det är en bra och dålig tid vi lever i just nu.

För mig har det alltid varit självklart att kunna säga vad jag tycker och tänker, jag blev "uppvuxen" med killarna, slogs, spelade tv-spel, klättrade, lekte hellre med Pokémon och kulor, är ett "skilsmässo-barn" och etc etc, men jag är verkligen inte ensam om den uppväxten.
Sen kom puberteten och helt plötsligt skulle man börja använda BH? Hålla koll på sin månadscykel och käka piller varenda dag för att inte någon jäkel ska komma och få en gravid? Helt plötsligt så ska man akta sig för killarna för de är farliga, de är bara ute efter en sak och du måste lära dig självförsvar.
Visst - Jag är allt för att varenda en ska kunna grunderna i självförsvar ifall man nu någongång ska behöva använda det.
 
Men hallå? Jag då? Är inte JAG farlig? Jag blöder ju förbannemig varenda månad, kan ryta till om jag tycker någonting är fel och jag vågar ta plats, klart jag förtjänar det bästa, och du med för den delen.
Så varför hyllas jag för att ha en egen röst, vara en stark kvinna men samtidigt inte kunna hitta en vettig dejt som faktiskt kan gå längs samma väg, att lyfta varandra och stötta varandra?
På de senaste dejterna jag har varit på så har det antingen hänt att:
Killen hyllade att jag står på mig och vet vad jag vill - För att sedan inte våga säga att han börjat träffa en annan och inte vill ses mer?
Killen hyllade att jag står på mig och vet vad jag vill - Han dyker inte ens upp när det är jag som planerat hela dejten och han var fine med det för en kvart sedan?
Killen hyllade att jag står på mig och vet vad jag vill - Han hittar någonting negativt och fokuserar på det/han pratar bara om att mannen kommer i skymundan för allt kvinnofolk ska ta plats.
 
Jag tycker det är fegt.
Är du rädd för att jag ska komma längre än dig? Att jag har en dröm i livet? Att jag inte vill vara hemma och laga mat/städa/skaffa barn och nöja mig med det? 
Tycker du det är konstigt att jag inte ser kvinnor som ett hot? Att jag faktiskt ler emot en kvinna för att jag tycker hon ser bra ut, att hon gör något bra, att hon har en bra åsikt istället för att prata nedlåtande om henne bakom hennes rygg?
Tycker du det är konstigt att jag faktiskt beställer en pasta/största burgaren/pizzan och slukar hela?
Att jag betalar för oss båda?
Är du förvånad om att jag faktiskt inte hör av mig efter vi har träffats? "Tack för penis ha det bra"?
Är du förvånad om jag faktiskt säger Nej?
Är du förvånad om jag faktiskt säger att jag prioriterar jobb framför dig?
 
Jag har aldrigt riktigt tänkt i dem här banerna innan och ännu mindre skrivit ner dem, men nu börjar även jag tycka att det är dags att prata ut.
Jag är en kvinna, jag har mina kurvor, jag har mina tankar, jag har mina drömmar, aldrig har jag låtit en man(eller kvinna för den delen) stoppat mig för att nå dem.
Jag har så många kvinnor i mitt liv som jag ser upp till, som jag tycker för med sig något bra till världen och som jag vet kommer stå i historie-böckerna en dag.

Det är sånt jag vill se mer utav, jag vill se mer kvinnor hylla varandra, jag vill se mer män hylla varandra för att hylla oss, du är ingen toffel för du gör någonting för din kvinna, samma sak åt det andra hållet, jag vill se MER hashtags på instagram, mer nakna bröst som ammar på stan, mer orakat, mer kärlek.
 
Frågan är mer, Är du redo för oss? Vågar du säga att jag är för stark för dig? Vågar du lyssna?


Sofié Leifsdotter    •     •   http://svatantrya.blogg.se/

En ständigt aktuell fråga. Av undersökningar att döma (och även självmordsstatistik osv) är vi kvinnor faktiskt generellt starkare mentalt än män. Vi har också (tro det eller ej kanske vissa skulle säga) även en högre smärttröskel. Kanske är det något män egentligen är medvetna om? Kanske skrämmer det dem att vi faktiskt klarar oss medan de är så mycket mer beroende av andra? Speciellt skandinaviska män är mycket ensamma, för att vår mentalitet är sådan och även för att det är en mörk del av världen där chansen till umgänge inte är lika stor under vinterhalvåret. Nu känner jag att jag spårade ur lite och gled in på annat, men absolut värt att tänka på.

Hittade din blogg av en slump btw och tycker du verkar vara både en skön och smart kvinna!

Svar: Det där med smärttröskeln tycker jag låter som en himla bra grej, att man säger att bollar är hårda och tuffa medans att ha en pussy är svagt? PYTT säger jag, smärta tål vi allt!Himla fint det du kommenterade, blir så glad och bara roligt att få reda på mer info!

Jag måste säga detsamma till dig, bra åsikter och himla fin! Tack för att du tittade in :)
Emelie Elisabeth/ EPEN

Lilly    •     •   http://babydollsugardust.blogg.se/

Bästa blogginlägget på hela veckan. Känner så igen mig gällande dejterna. Alltså vi kvinnor måste ju kunna stötta varandra istället för att se varandra som konkurrenter för let's face it, vi sitter alla i samma båt. Vi har alla mindre lön än männen t.ex. Så jag är också väldigt sån att jag gillar att hylla andra kvinnor. :D

Svar: Tack så himla mycket, vad glad jag blir! Heja oss!
Emelie Elisabeth/ EPEN

Shoshie    •     •   http://shoshie.blogg.se/

Sjukt bra skrivet, heja! Skrev med liknande tema på min blogg, men hur det är att som tjej behöva "bevisa" att man är bra på saker som anses "killsaker" medan killar förväntas klara allt, vilket hände mig på jobbet nyligen. Roligt att läsa om andra tjejer som också står på sig och faktiskt hjälper kampen istället för att snacka skit om tjejer!

Veronica Wallgren    •     •   http://wallgrenveronica.blogg.se/

Superbra skrivet!

Evahle - en blogg om psykisk hälsa    •     •   http://evahle.se

Så himla bra skrivet. Håller med dig till fullo!

Carolina Bengtsson    •     •   http://carolinabengts.blogg.se/

shit, såg dig här på "synas"! va längesedan! & galet bra skrivet, meeeeer girlpower säger jag bara! heja oss! & hoppas allt är bra med dig! :)

Svar: Nej vad roligt! Ja eller hur, dags att sätta ner foten, räkna in dig till en utav förebilderna då jag minns hur bra åsikter du hade/har om allt! Hoppas allt är fint med dig med, Kram!
Emelie Elisabeth/ EPEN

Victoria    •     •  

Bästa jag har läst på länge, grymt bra skrivet! :)

Victoria    •     •   http://zickan.blogg.se/

Bästa jag har läst på länge, grymt bra skrivet! :)

Pia    •     •   http://piahedman.blogg.se

Jäg fyller snart 50 år och har funderat på den frågan i många år. Jag har valt att leva ensam sedan mina barn vuxit upp och flyttat hemifrån, och jag trivs väldigt bra med det. Jag får ofta frågan VARFÖR jag är singel. Folk säger att du borde inte ha några problem att träffa någon.
Men jag har själv valt att leva ensam efter 2 barn, ett äktenskap, 2 samboförhållanden.
Jag klarar mig och trivs med att vara själv, det är jag och vovven.
Jag är övertygad om att män är rädda för mentalt starka kvinnor. De vill inte känna sig underlägsna oss kvinnor, de vill vara de starka i förhållandet.
Jag fick en gång höra av en manlig kollega: En sak ska du veta att det är enormt sexigt med starka kvinnor, men det skrämmer män desto mer.

Elinh    •     •   http://www.elinhs.blogg.se

Hej! Jättebra skrivet, vi har lika erfarenheter av livet och jag förstår allt du skriver! Forstätt stå på dig, du är ju grym ju! :D Ha en fin helg kramar Elinh

Lilly    •     •   http://babydollsugardust.blogg.se/

Ja verkligen heja oss. :D

Stina Losbäck Holstad    •     •   http://blasfeministen.blogg.se/

Hejja!

Bänkt    •     •  

Som en av de män som tycker om "starka kvinnor" vill jag påpeka två saker:

Med en stark människa blir olikheter tydligare. Det tar längre tid att hitta någon att passa ihop med, men när man väl hittar någon är det stor chans att det är rätt från början.

De män som kan leva lyckliga med starka kvinnor är oftast trygga i sig själva och vet att deras manlighet inte tar skada av en stark kvinna. Trygga män brukar inte märkas lika mycket som de män som har ett behov av att ta plats för att kompensera för sin dåliga självbild.

Svar: Härligt att få ett uttalande ifrån en man! Och ett väldigt härligt sådant, tack!
Emelie Elisabeth/ EPEN

Cassandra Haraldsson    •     •   http://sensor.blogg.se/

Så bra skrivet!!

Tess    •     •   http://highlandertess.blogg.se

Har gjort samma reflektioner som Bänkt här ovan. Att de män som måste hävda sin maskulinitet hela tiden egentligen är väldigt osäkra på den. Varför skulle de annars behöva brösta upp sig och få bekräftelse från andra om att de är maskulina?

Perpia Homedesign    •     •   http://piahedman.blogg.se/

Det finns starka och trygga män som klarar av starka självständiga kvinnor, MEN de är väldigt sällsynta. Jag har då inte träffat någon sådan iaf!

Linda    •     •   http://hummingbird.blogg.se

Bra inlägg, hade varit roligt att få ett svar från just en "sådan" mat i detta inlägg;) Hade varit kul att höra dennes åsikt, och få ett bra svar på denna fråga som så många kvinnor har svårt at förstå inkl. mig. Har ställt denna frågan många ggr.
Tror att det ligger i mannens natur/instinkt att känna sig hotad, för att det är dennes uppgift sedan urminnes tider och det ligger väl i dennes gener. Finns säkert forskning kring detta :) Måste googla!

Fröken Grön    •     •   http://tillaandersson.blogg.se

Håller med dig till helt och hållet! :D

Bänkt    •     •  

Jag tror att Linda har en poäng i att det ligger i mannens natur. Inte nödvändigtvis att känna sig hotad men att känna konkurrens och att försöka dölja och överkomma sina brister. Det fungerar rätt bra för en natt eller tre men håller sällan i längden.
Sen finns det ju gott om rent egotrippade killar som bara vill få ikull någon och säger vad som helst som tjejen vill höra utan att mena ett skvatt.

När det gäller mötet mellan starka män och starka kvinnor kan jag dessutom påpeka ett par saker.
Starka kvinnor är ofta bra på att dölja sin styrka för att inte skrämma bort män. Det är skitsvårt att hitta en stark kvinna. De som verkar starka är oftast trasiga kvinnor med stark fasad, alltså ungefär samma typ som de bullriga killarna.
Det är många, både män och kvinnor, som säger att de vill ha en stark partner, men när de väl träffar en så kan de inte hantera allt det som följer med i paketet.
Starka människor är ovanliga och agerar och reagerar inte riktigt som andra. Eftersom många människor är så vana vid att "spela spelet" efter ett visst mönster under dejting blir det lätt missförstånd i början även om båda egentligen vill åt samma håll.

Silja    •     •   http://callshappines.blogg.se

Asbra skrivet!👌🏽 Jag skulle inte säga att jag är lika stark som dig och att bryta normer, strunta i att raka mig eller tänka på jobb före nöje. Jag kan inte göra det precis så, men jag vet däremot vad jag vill och står upp för mig själv. Och det räcker än så länge för mig, men jag gör vad jag mår bäst av👍🏽 Iaf, tycker det var bra att ta upp dom här sakerna och dela med dig av dina erfarenheter - väldigt proffsigt gjort!😄

Sara Sharifpour    •     •   http://snowcap.blogg.se/

Så himla bra inlägg!! Det där med att le mot andra kvinnor och kunna vara glada för andra kvinnor som är bra på det de gör istället för att känna sig hotad och hata är så tråkigt. Tycker helt klart att tjejer ska bli bättre på att heja på varandra och att killar ska se det positiva i att en tjej väljer att träffa honom för att hon vill och inte bara för att hon behöver honom. Som sagt. Så bra inlägg!!! :)

enklare företagande    •     •   http://www.e-rgo.se

Jag tror att både män och kvinnor måste anpassa sig efter ngn annan och mjukna för att gå in i en vettig relation där man möts själsligt.. o va mindre egocentriska! Så soften up är mitt tips för din egen skull! :)

Svar: Nu har jag ingen aning om vart du vill komma med att jag ska "soften up" för tydligen känner du mig så väl så att du tror att jag går omkring och antagligen är, jag vet inte, hård, sur och ser ner på folk?Det kan jag tala om att jag verkligen inte är, jag är en väldigt spontan, glad och öppen kvinna som bara helt enkelt fick nog på att man tydligen som kvinna måste trycka ner sig själv för att hitta någon som vågar stanna kvar, det handlar mer om att en man ska kunna våga stå på sig och vara på samma våglängd och hylla varandra.
Tack för din kommentar!
Emelie Elisabeth/ EPEN

Sandra    •     •   http://sndrix.blogg.se

Jag anser mig själv vara en stark människa, jag har även fått höra det väldigt mycket. Oavsett vad så reser jag alltid på mig igen. Men när det kommer till min sambo har jag varit jätterädd för att säga vad jag tycker och tänker fullt ut. Vad är det som tar emot så mycket att uttrycka sig just för honom? Är det någon som förstår vad jag menar? För i andra relationer är jag väldigt öppen och vågar säga vad jag tycker.

:/    •     •  

Känns inte som att det är män som har problem med starka kvinnor. Det är pojkar som har problem.

Svar: Word.
Emelie Elisabeth/ EPEN

Kim    •     •   http://caughtonpicture.blogg.se

Människor i allmänhet är dåliga på att vara raka och ärliga, samt minst lika dåliga på att hantera personer som är det. En kille som är känslig kan uppleva samma saker då normen är att vi ska vara tuffa och farliga. Det händer att man på samma vis får komplimanger för det och sedan så fort man visar det så är det inte intressant längre. Tror mycket handlar om att personer inte vet vad de vill ha, så de tror sig uppskatta något hos någon för att det låter bra, men de drivs egentligen till något annat. Så killarna som slutar höra av sig skulle jag nog påstå vara omedvetna och osäkra ;)

Jenny    •     •   http://finest.se/jennygunnarson

Hej ! Jag skulle vilja komma i kontakt med dig gällande ett samarbete, men jag kan inte hitta en mejladress. Skicka gärna ett mejl om det känns intressant! :-)

Svar: Hej!Min mail står längst upp under min header.
Kram! :)
Emelie Elisabeth/ EPEN

Evelina    •     •   http://nouw.com/evelinasplace

Sjukt bra skrivet och håller med till tusen procent!

Emiza    •     •   http://ewiza.blogg.se/

så bra skrivet

Sofia    •     •  

En mycket intressant text. Det är bra att du visar att det är en viss typ av män. Just som du nämner att man faktiskt inte hör av sig, vill att de hör av sig och att de känner sig hotade av att man står upp för sig själv. Däremot har jag också upplevt motsatsen. Män som är jämnåriga med mig( 25 ->) ärligt tycker om att kvinnor formar sina egna liv och tar för sig. att de vill ha en smart självständig kvinna med åsikter och inte någon som fogar sig.
Också en otroligt bra poäng att vi skall stötta varandra och visa när vi tycker att någon gör något bra :)










Kom ihåg mig?
Välkommen till mig! Här kommer jag skriva om saker som berör Smink, Spel, Veganism, Jobb etc etc. Kram!

HannaVic logotype